We zijn er! - Reisverslag uit Cotonou, Benin van AdenHennie - WaarBenJij.nu We zijn er! - Reisverslag uit Cotonou, Benin van AdenHennie - WaarBenJij.nu

We zijn er!

Door: Hennie

04 April 2017 | Benin, Cotonou

We zijn door Hanna en Maarten al vroeg weggebracht naar Brussel en zondagavond rond 20 uur arriveerden we op the Africa Mercy. Het is of we op de boot naar Engeland zitten, Starbucks café, de indeling en dan onze cabin! We wonen in een heel ruime cabine met een apart slaapgedeelte en eigen douche en toilet. We lopen ook zo naar buiten en ik zit nu heerlijk in een warme wind dit te schrijven.
Het eten is erg lekker en veel vriendelijke mensen. Er zijn nu al 2 vrouwen gek op Ad, misschien ook omdat hij hard werkt. Gisteren een orientatiedag gehad met een rekentoets! Gelukkig was dat niet moeilijk en miste ik de zuurstof en chloortablettenvragen. Vandaag was de eerste werkdag en ik zal mijn ervaringen delen. Om 7 uur start de dagdienst op de afdeling waar patiënten liggen met gezichtsoperaties, groot en klein. De moeder ligt bij het kind in bed en bij grotere mensen onder het bed. We beginnen met bidden voor de patiënten, de chirurgen en alle werkers op de afdeling. Het is even wennen vanuit Nederlandse gebruiken. We nemen alle formulieren door en zijn even terug in de tijd zonder PDMS, een programma waarin alles vanzelf terecht komt als de koppeling werkt. Op dit moment zijn er geen IC patiënten en kan ik goed ingewerkt worden bij deze maxillo facial patiënten. De afdeling is vol met mensen, familie en vertalers. De geestelijke verzorging kwam langs en zorgde met vrolijk gezang en dans dat de mensen blij gingen kijken. In de middag gaan we met de meeste patiënten een uur naar buiten want op de afdeling is geen daglicht. Veel gezien en gedaan, morgen late dienst en 3 weekenden werken achter elkaar. Over een paar dagen gaan we onze eerste trip maken, kunnen we weer wat vertellen. We hebben een fotocollage van de kinderen opgehangen in de hut dus we missen jullie nog niet. Nou ja, een beetje omdat we iedere keer denken dat we met jullie op de boot en bijna bij de White cliffs of Dover zijn! Groetjes uit een warm Benin.

• 04 April 2017 - 20:55

Elise:

"misschien omdat hij hard werkt" jaja ;) Komt gewoon door zijn prachtige "Alberts-hoofd". Of is het nu een "van Ooijen-hoofd?"
    U heeft gelukkig goed kunnen oefenen voor de rekentoets, dus die kunt u in uw zak steken!
    Leuk om zo wat te horen, en ook reuze interessant. Hopelijk snel meer! Liefs

• 05 April 2017 - 11:45

Monique:

Wat leuk om zo snel over jullie ervaringen te lezen! Na het zien van de documentaire heb ik er ook een 'beeld' bij en lijkt mij een hele grote uitdaging.
    Heel veel succes!!

En Elise, dat is toch echt een Albertsen hoofd :-)

• 07 April 2017 - 22:19

Hajnalka: