Het blijft indrukwekkend! - Reisverslag uit Dakar, Senegal van AdenHennie - WaarBenJij.nu Het blijft indrukwekkend! - Reisverslag uit Dakar, Senegal van AdenHennie - WaarBenJij.nu

Het blijft indrukwekkend!

Blijf op de hoogte en volg

03 December 2019 | Senegal, Dakar

Ontzettend leuk om al jullie reacties te lezen! Bedankt ook voor alle goede wensen.

Ik kan er kennelijk niet rechtstreeks onder reageren dus ik doe het maar even op deze plaats.

We koken voor ongeveer 450 mensen, 2 maaltijden per dag. Met name de Afrikaanse bemanning eet bij de lunch ook graag warm. Bij de maaltijden staat vermeld wat erin zit ten behoeve van mensen met allergien/dieten. En voor de patienten in het ziekenhuis wordt apart gekookt. Zij krijgen eten wat beter bij hun normale eetgewoonten past. Dit eten wordt speciaal door een "collega" uit Senegal bereid. Overigens is ook daarvan een hoofdingredient uien! Uiteraard geen varkensvlees want het overgrote gedeelte van de patienten is moslim. Voor de crew wordt er wel gebruikt gemaakt van varkensvlees, spareribs, hotdogs etc. Maar eigenlijk is er altijd wel een alternatief omdat ook veel daycrewmembers waarover ik in blog 1 schreef moslim zijn. Dat alles gereinigd wordt met chloortabletten in het water is ter voorkoming van de uitbraak van ziekten etc. Het wordt daarna afgespoeld met gewoon schoon water zodat er aan de smaak niets veranderd! Bij het vlees wordt er gerekend met de Amerikaanse staandaard. ( big) Bij groenten, rijst en aardappelen zou de variatie iets groter mogen ;-) Soms een hele week broccoli, dan weer een week mais, vorige week de hele week mixed vegetables. Ik ben er nog niet achter hoe deze relatieve eenzijdigheid tot stand komt.

Welk effect bedoel je Robert (d R) :-)

Er zijn wel meer plekken op deze wereld waar de Arbo of ATW geweld wordt aangedaan, toch Pieter? :-) Het hardlopen lukt nog steeds. (Moet toch lukken om bij terugkomt mijn FVT-tijd te verbeteren.)Vaak daarna gevold door een half uurtje zwemmen in ons kleine zwembadje. Ik zag op mijn Garmin dat dit toch ook goed is voor 1 km. Dus dat is wel lekker!

Het werken met de collega's in de galley is erg gezellig. Het zijn stuk voor stuk keihard werkende mensen! Ik begreep dat zij 8 dollar per dag krijgen (en dan ontbijt, lunch en diner). Ik schat in dat dat voor hun best een redelijk bedrag is. En ze krijgen na hun tijd op de Africa Mercy een certificaat mee waarmee ze mogelijk betere kansen op de arbeidsmarkt krijgen. Ze moeten er best veel voor over hebben om te komen. Laatst informeerde ik via de app of iemand al veilig thuis was aangekomen en die antwoordde toen (om 21.39) ; "bijna thuis" Ze was rond 19.00 uur van het schip vertrokken. Staan dan zo rond 05.30 uur weer op. Dit heeft dan alles te maken met het enorm drukke verkeer in Dakar. De bus sluit aan en wacht maar af...

Het koken en bereiden is een dingetje, maar de afwas zeker ook. Door de week overdag zijn er 2 daycrewmembers speciaal belast met de afwas. En dat gaat de hele dag door. Alles wordt uiteraard 1 x gebruikt, mes/snijplank voor kip, mes/snijplank voor vis, mes/snijplank voor rauw vlees, mes/snijplank voor groenten en fruit etc. Aan de afwas lijkt geen einde te komen. Afwassen is dan spoelen, afwassen, naspoelen en dompelen in een chloorbad. Gelukkig hoeft er dan niet afgedroogd te worden!

De vaste afwassers gaan voor het diner weg. Dus de afwas na het diner is dan voor ons. En ook dan staat er weer een behoorlijke vaat. In het weekend werken de vaste afwassers niet en is al de afwas de hele dag voor ons! Ook wordt - met name de zaterdag - gebruikt om extra schoon te maken. Alle rekken uit de stoomovens ( zo'n stuk of 30) moeten met een schuursponsje worden gereinigd. Is een behoorlijke klus. Thuis doet Hennie dat meestal :-)

Maar goed, het is natuurlijk logisch dat alles schoon moet (blijven). Ziekten zoals b.v. buikgriep kan een ramp veroorzaken op het schip. Je moet dan ook verplicht in je cabin blijven als je daar maar enigszin symptomen van hebt!

Op de dagen dat ik vrij ben kijk ik of er iets te doen is. (Zoals eerder geschreven zijn Hennie en ik niet heel erg vaak samen (echt) vrij, dus da's wel jammer). Dat kan een uitje zijn, maar kan ook bv bezoek aan een (wees) kindertehuis zijn. Vorige week donderdag heb ik dat gedaan. Deze bezoekjes gebeuren wekelijks. Het is een soort van kinderclub: paar liedjes zingen met gebaren/moves erbij, verhaal uit de Bijbel, verwerking dmv een soort van toneelstukje en een knutselwerkje. Jongens en meisjes apart op de matten en tomtom (of zoiets) Ad ( Ome Ad) ertussen. Ze vinden het erg leuk om dichtbij je te komen zitten. Moesten erg lachen toeneed ik de "moves" tijdens de liedjes kennelijk wat houterig deed. Ze hebben in ieder geval even een paar uur afleiding uit hun normale- meestal niet bijster goede- leefomstandigheden en alle aandacht.

Ik had het verslag opgeslagen met de bedoeling vandaag verder te gaan en wat foto's toe te voegen. Bleek dat hij dan ook gelijk gepubliceerd wordt. Foutje. Vandaag dus een kleine aanvulling en wat foto's

Verder zijn we bezig met Sinterklaas en Kerst. Heel apart in de warmte. Op zondagavond hebben we altijd een Dutchiesmeeting in de cabin van een Nederlands gezin, waar alle Nederlanders aan boord welkom zijn. Lekker gewoon Nederlands praten. :-) Afgelopen zondagavond hebben we met elkaar 450 zakjes kruidnoten gemaakt want iedereen krijgt iets in z'n schoen op 5 december.

Verder is de kerstboom al opgezet en werd er gisterenavond een kerstfilm vertoond. Beetje gedateerd maar! White Christmas uit 1954

Ik wat foto's bijgevoegd.

foto's van mijn hardloopcircuit. Een rondje rond de gebouwen is 800 meter.

Foto met een gedeelte van de groep Dutchies aan boord

Foto van ons terrein op het dok, afgesloten met een slagboom en met rechts de tent waar patienten wachten op de screening

3 foto's van mijn bezoek aan de kinderclub

Groetjes uit Dakar,

Ad ( en Hennie)


  • 03 December 2019 - 08:18

    Monique:

    Zeker indrukwekkend!
    Je kan goed bloggen hoor Ome Addie :-)
    Leuk het zo uitgebreid te volgen. Ik zie het helemaal voor mij..

  • 06 December 2019 - 20:26

    Zwager Fred:

    Leuke plaatjes en verslag!

  • 07 December 2019 - 09:39

    Jenny:

    Wat leuk, zo'n uitgebreid verslag. Wel hard werken zeg! Maar je haalt er, zo te lezen, ook veel voldoening uit.

  • 13 December 2019 - 07:47

    Marian:

    Het gaat alweer hard Ad. Ligt het schip daar heel het jaar of alleen deze periode? En intussen reageer je ook nog weleens op werkmails. Druk en goed bezig!!

  • 15 December 2019 - 15:29

    Marrie:

    Lieve Broer en schoonzus!

    Op deze regenachtige zondagmiddag, vergezeld van lichtjes van de kerstboom en kaarsjes aan, heb ik net jullie belevenissen gelezen!

    Wat een belevenissen zeg! Heel mooi om te lezen!
    Ik heb zin om ook een keer mee te gaan!

    Maar de keuken met al die uien ga ik mijden, ik moet bij 1 ui schoonmaken al "huilen"laat staan bij containers vol!

    Die mascara heeft dan geen zin:)), alhoewel...Waterproof natuurlijk haha

    Ik ben natuurlijk als verpleegkundige heel benieuwd naar de ervaringen van Hennie!

    En Hennie? Al gehoord? a.s 1 januari krijgen we 5% loonsverhoging en nog een keer 3 %

    En een eenmalige uitkering van 1200 euro(bruto)

    En ook nog eens beter betaalde ORT.

    Toch lekker, maar nu genieten van de zorg daar, wat heeel veeel voldoening zal geven, want...geld maakt niet gelukkig zeggen ze altijd, en ik denk , Ad en Hennie, Senegal maakt jullie op dit moment wel gelukkig!


    Hele fijne feestdagen daar in de hitte, en een gezonde start in 2020.


    Heel veel liefs,

    Je liefste zus Ad :))

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hennie en Ad gaan 2 maanden op de Africa Mercy, het hospitaalschip van Mercy Ships, werken

Actief sinds 31 Maart 2017
Verslag gelezen: 261
Totaal aantal bezoekers 91597

Voorgaande reizen:

10 November 2019 - 06 Januari 2020

Op herhaling op de Africa Mercy van Mercy Ships

02 April 2017 - 21 Juni 2017

Mercy Ships

Landen bezocht: