Eindelijk lucht - Reisverslag uit Dakar, Senegal van AdenHennie - WaarBenJij.nu Eindelijk lucht - Reisverslag uit Dakar, Senegal van AdenHennie - WaarBenJij.nu

Eindelijk lucht

11 December 2019 | Senegal, Dakar

Beste allemaal,
We hebben een hele leuk Sinterklaastijd achter ons liggen. Waarschijnlijk zoiets als jullie maar dan in een totaal andere omgeving. Vanuit het kantoor in Rotterdam zijn de kruidnoten en cadeautjes aangeleverd en dat is hartverwarmend hoe er aan de Nederlanders aan boord wordt gedacht. We hebben 450 zakjes met kruidnoten gevuld en in de schoenen voor de cabins gedaan. Dat was een leuk gezicht. De volgende dag was het feest voor alle kinderen aan boord en we hebben spelletjes gedaan op het dock. Strooien kon natuurlijk niet want het is niet bepaald schoon in de haven. Het zal best heel raar overkomen dat er een verklede man aankomt met wilde en drukke helpers. Ik mocht ook zwarte Piet zijn maar uiteraard niet zwart. Ook al zie ik zwarte Piet niet als slaaf (hij kwam bij ons vroeger toch echt door de schoorsteen) hier wonen we tegenover Goreé island en dat staat bol van de slavenhandel historie. Dus geen discussies maar gewoon blank met rare kleren.
Amerikanen kunnen Sinterklaas en Santa niet uit elkaar houden en de zwarte Pieten zijn in hun beleving de elves. We hebben in ieder geval veel plezier gehad.
De zaterdag erop werden we door Sinterklaas uitgenodigd in het huis van de Nederlandse ambassadeur in Dakar. Prachtig huis, lekkere taai taai en boterletter.

Maar nu is het Merry Christmas Everyone. Advent wordt uitgebreid gevierd, versieringen, Christmas Carols en we mogen onze schoen zetten en iedereen krijgt een Christmas present! Dit idee is van de Dutchies overgenomen. Wij zijn ook zo leuk bezig geweest!

Ik ben met een groep naar het strand geweest, dicht bij het schip maar paradijselijk. Koffi (hij is de chaplain aan boord) organiseert elke maand een BBQ en iedereen neemt iets mee vanuit zijn eigen cultuur. Ik heb pannenkoeken gebakken met appel en rozijnen. Ook een stapeltje met spek maar dat was niet slim. Het eten moet voor iedereen toegankelijk zijn en omdat er ook moslims bij zijn werd deze stapel verplaatst. Ik had er niet aan gedacht dat het zo gevoelig zou liggen. Had wel speciaal het in een andere pan gebakken maar Koffi wil graag dat iedereen zich veilig voelt om te eten wat er op tafel komt. Weer iets geleerd.

Waar ik natuurlijk druk mee ben is het werk in het ziekenhuis. Ik werk veel meer dan thuis maar soms hangt er een briefje op de deur: we bless you with a shift off. Kijk, dat is nog eens gezellig.
Afgelopen weken hebben we een bijzondere patiënt gehad met een enorme tumor in zijn hals. Hij is ontdekt tijdens het screenen in het zuiden van het land. Hij heeft 19 uur per bus moeten reizen om in Dakar te komen, had geen onderdak omdat familie bang was dat het besmettelijk was. Daarom is hij een paar dagen eerder opgenomen. Hij stopte regelmatig met ademen en dat was toch wel angstig om te zien. Het zuurstofgehalte zakte flink en gelukkig trok het vanzelf weer over tot de volgende episode. Hij was erg mager en verzwakt, rond de 50 jaar maar 80 had ook gekund. Omdat de tumor tegen de luchtpijp en slokdarm aandrukt kon hij slecht ademen en eten was ook niet mogelijk. Hij is net op tijd aan boord gekomen en is nu aan het herstellen. Het is zo mooi om hem te zien opknappen. Voor de operatie heeft hij een tracheacanule gehad omdat de luchtweg zo geblokkeerd was dat er geen beademingsbuis door kon. En dan is het mijn patient omdat ik voor de IC-patienten mag zorgen. Inmiddels gaat het goed, hij is een erg aardige man met een prachtige donkere stem. Met hem kan ik een beetje frans praten want mijn Wolof gaat niet zo vooruit. Deze patient is een voorbeeld van een levensreddende operatie terwijl veel andere levensveranderend zijn. Ik voeg een foto toe van hoe jij was voor de operatie.

Verder nog een filmpje over een jongen met zeer afwijkende benen. Dit is echt heel wonderlijk om te zien hoe hij loopt en hoe het weer opknapt na een operatie. Het herstel duurt een hele tijd en tussendoor gaan patienten naar het HOPE centre, soort poliklinniek. Daar vandaan is het gemakkelijker om voor controle te komen. Dit filmpje geeft een mooi beeld wat er allemaal plaatsvindt opp het schip en er om heen.

Volgende week gaan we eindelijk samen een paar dagen weg. Het is de eerste keer dat we een paar dagen samen vrij zijn. We gaan naar Lompoul, een stukje de woestijn in. Moet erg mooi zijn en volgende week kunnen we er meer van vertellen.
Iedereen weer de hartelijke groeten vanuit Dakar.

Ik krijg helaas niet de foto van de patient in het verslag, misschien jullie wel en dan zal het wel 20 keer zijn!

Liefs van Hennie

• 11 December 2019 - 12:08

Tino:

Weer een leuk verslag om te lezen. Ook de foto`s erbij.
    Indrukwekkend om te lezen dat je het ene moment plezier hebt met sinterklaas en het andere moment een doodzieke man moet helpen die ademstops heeft.
    Fijn om zulke mensen allemaal te kunnen helpen!

• 11 December 2019 - 12:39

Hanna:

Leuk om weer een uitgebreid verhaal te lezen:) die pannenkoeken (ook de spek) klinken wel heel lekker! Geniet van jullie gezamenlijke uitje, ik kijk uit naar de foto's! En succes met het werk. Fijn voor die man dat je wat Frans kunt spreken. Xxx Hanna

• 11 December 2019 - 14:42

Robert:

Mooi verhaal weer, de foto's komen niet mee....maar dat komt vast later nog wel!

• 14 December 2019 - 21:45

Gina Vd Berg:

Dat is genieten, hoe pittig het ook is! En dat jullie ook nog samen er op uit kunnen trekken. Heel leuk! Ik wens jullie een goede kerst met een schoenvol zegen!

• 18 December 2019 - 15:42

Pieter Van Der Wal:

Beste Hennie en Ad,
    Weer een leuk verslag. Zo krijgen we toch een beetje mee wat jullie daar allemaal beleven.
    Veel succes verder.