Mooie mensen - Reisverslag uit Cotonou, Benin van AdenHennie - WaarBenJij.nu Mooie mensen - Reisverslag uit Cotonou, Benin van AdenHennie - WaarBenJij.nu

Mooie mensen

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg

23 April 2017 | Benin, Cotonou

Lieve allemaal,

Heel lang geleden werkte ik op de kinderafdeling bij zuster Bep waar ik bang voor was. Nooit meer babies voor mij, dacht ik toen maar nu zit ik er midden in. Gelukkig krijg ik de iets grotere onder mijn hoede en oefen ik mijn omaschap op de kleintjes. Blessing is een prachtig meisje met parmantige staartjes en geweldige ogen. Zij komt voor het herstel van haar gespleten lip en open gehemelte. Het voeden gaat maar lastig want het loopt er allemaal langs, gelukkig heeft ze een toegewijde moeder die met veel geduld het eten geeft. Dokter Kurt komt langs om uitleg toegeven aan de moeder. Het is al een oudere dokter uit Zuid-Afrika die het leuk vindt om Afrikaans tegen mij te praten. Met veel geduld vertelt hij de moeder wat hij gaat doen en dat hij niet het hele gehemelte kan repareren omdat ze zo klein is. Wanneer kan het wel? Als het schip weer komt over een paar jaar. De moeder berust hierin en is al blij als het gezichtje weer gaaf wordt. En dat is heel mooi geworden. Thierry is een jongen van 20 met een enorm gezwel op zijn linkeronderarm, driekwart voetbal hangt eraan. De vraag is of de arm behouden kan blijven. Er zijn veel gesprekken geweest met de chaplaincy omdat hij niet verwacht had dat het zo erg was. De vraag was hoe het weefsel onder de tumor eruit zal zien. Vannacht zag ik hem weer en zwaaide hij met zijn linkerhand. Dan ben je wel heel blij voor zo'n jongen. Het mooie is dat een Nederlandse chirurg hem heeft geopereerd. Het is nog onduidelijk wat voor soort gezwel het gaat, gegroeid in 7 jaar.
En Ismaïla, een 15 jarige jongen met een enorm gezwel in zijn gezicht. Hij is geopereerd en het is al zoveel beter dan eerst. Helaas is er een infectie opgetreden en spoelen we zijn wond en stoppen er gaas in. Het is heel pijnlijk maar hij draagt het dapper. Hij kan heel mooi portret tekenen en ik hoop dat hij mij ook nog wil tekenen. Onder de 18 jaar is er altijd een caregiver bij en bij Ismaïla is zijn moeder al een paar weken op het schip. Bijzonder stijlvol geklede dame die goed op hem let en waar ik gezellig Frans mee kan praten.
En zo kan ik dus wel door gaan, zoveel verhalen en leed maar ook veel moed om door te gaan.
Als een patiënt voor de operatie gehaald wordt, vraagt de anaesthesie assistent of hij mag bidden voor de patiënt. Dat is heel bijzonder om mee te maken en zorgt ervoor dat je zo anders naar deze mensen kijkt. Bidden voor herstel en rust om je leven in Gods handen te leggen. Ik merk dat ik de hele dag aan ze denk en soms even ga kijken hoe ze na de operatie zijn. Laatst was daar toch opeens de echte IC patiënt aan de beademing en dat maakt het ook heel interessant.
Om 14 uur gaan we naar buiten en 2 dames gaan voor het eerst met de lift omdat trap lopen pijnlijk is. Dat was wel grappig, heel stil waren ze en met grote ogen voelde ze dat de lift in beweging kwam.
Ik ben nog een dagje uit geweest naar een eilandje waar je lekker kunt zitten en eten. Niets bijzonders en toch weer wel. Eerst een lange rit met de bus langs de zee over een weg met kuilen en dan opeens valt je iets op: je hoort alleen vogeltjes en stilte. Op het schip is altijd geluid, de motor en de airco.
De oogoperaties zijn afgesloten en ik ben bij the celebration of sight geweest. Dit is een feest waar veel gezongen wordt en gedanst en mensen geven een getuigenis over hun genezing. Mensen zijn op hun mooist aangekleed en kunnen weer verder met hun leven. God is hier aanwezig en mensen danken voor genezing.
Na het werk springen we even het zwembad in en wij zitten vaak op dek 8 te kijken naar de bedrijvigheid in de haven. Morgen beginnen we aan de vierde week. Het gaat zo hard! Groeten uit Cotonou.



  • 23 April 2017 - 15:24

    Maarten En Hanna:

    Hoi! Bijzonder allemaal om te lezen. De tijd gaat zo snel! Heel veel succes met de semi babys:)

    Xxxxx

  • 23 April 2017 - 18:36

    Daniëlle :

    Mooi om te lezen mam! Vandaag hebben Bert en Janetta in de kerk ook twee filmpjes van Mercy Ships laten zien, Bert was onder de indruk dat 300 mensen zo stil konden zijn :-)

  • 25 April 2017 - 20:16

    Judith-Anne:

    Ha Ad en Hennie

    Jullie verslagen even zitten lezen.
    Zo een mooi beeld wat jullie allemaal doen,zien en beleven.
    Heel indrukwekkend en bewondering voor jullie.
    Heel veel succes ,

  • 25 April 2017 - 23:26

    Gea:

    Hoi Hennie en Ad,

    Zooooo leuk om te lezen, zooo herkenbaar voor mij, ik vul al in wat je iet schrijft en zie het voor me.
    Zuster Bep, werkte zij in het Diaconessenziekenhuis in Arnhem op de kinderafdeling? Als zij het is hebben wij elkaar daar misschien wel ontmoet. Ik heb op de kinderafdeling gewerkt van 1984-1989. En de opleiding in het diac gedaan vanaf maart 1981.

    Nog hele goede en gezegende weken, gr Gea

  • 26 April 2017 - 22:02

    Elise :

    Hey lieve papa en mama! Wat een interessante verhalen allemaal, mooi om mee te kunnen lezen :)
    mis jullie xxxxxx

  • 27 April 2017 - 22:27

    Arja:

    Wat leuk om te lezen! Heel veel zegen én plezier verder!

  • 28 April 2017 - 18:18

    Zwagertje Fred:

    Fijn dat de tijd vliegt! Nou ja.... in ieder geval is dit beter dan wanneer je je zou vervelen of het niet goed naar je zin zou hebben. Jullie zijn gezegende mensen! Ik zie al weer uit naar jullie volgende rapportage.


  • 02 Mei 2017 - 03:27

    Margot:

    Wat leuk een echte IC-patiënt! Snel gedetubeerd of niet? ;)

  • 16 Mei 2017 - 10:49

    Leendert:

    Hoi Ad en Hennie,

    Wat mooi dat jullie het leven van deze mensen zo kunnen laten opbloeien.
    God bless you!

    Arna en Leendert

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hennie en Ad gaan 2 maanden op de Africa Mercy, het hospitaalschip van Mercy Ships, werken

Actief sinds 31 Maart 2017
Verslag gelezen: 1316
Totaal aantal bezoekers 92672

Voorgaande reizen:

10 November 2019 - 06 Januari 2020

Op herhaling op de Africa Mercy van Mercy Ships

02 April 2017 - 21 Juni 2017

Mercy Ships

Landen bezocht: